Elke school werkt aan een vlotte overgang tussen basis en secundair. Hoe meer we samenwerken en deze verantwoordelijkheid delen, hoe kleiner we de kloof maken. De BaSO-werking is gericht op een wisselwerking tussen de beide onderwijsniveaus: er wordt gedeeld en geleerd in beide richtingen en dit in drie domeinen.
Onze BaSO-werking draait om continuïteit van:
- Leeromgeving
- Oriëntering
- Zorg

LEEROMGEVING
We informeren elkaar over mogelijke processen vanuit de eigen pedagogie en didactiek en werken samen op vlak van methodiek. Het leren van elkaar op het vlak van klassenpraktijk kan bijdragen tot verhoging van de leerwinst en professionalisering van leraren.
We beogen een verkenning van het andere niveau, mogelijke ontmoetingen en uitwisselingen op de werkvloer en een nauwe samenwerking tussen leraren van beide niveaus.
ORIENTERING
We willen een communicatienetwerk uitbouwen tussen de basis- en secundaire scholen opdat de leerlingen inzicht zouden verwerven in de structuur van en de mogelijkheden binnen het secundair onderwijs. De leerling wordt ondersteund om voldoende zelfkennis te ontwikkelen en krijgt begeleiding bij de studiekeuze. We betrekken ook de ouders bij het leren kennen van het studieaanbod in de regio en ondersteunen hierbij in het bijzonder de kansarme gezinnen.
ZORG
Continuïteit in de zorg betekent dat we op elk moment in de schoolloopbaan van de leerling samen zoeken naar een antwoord op de opvoedings- en onderwijsbehoeften van de leerling. Daarbij wordt rekening gehouden met de ervaring en informatie uit eerder verleende ondersteuning die werd geboden. De pedagogisch-didactische aanpak in het basisonderwijs biedt daarbij een zicht op wat bij deze leerling werkt. Secundaire scholen kunnen vanuit die aanpak vertrekken om dan, binnen de eigen context van de school, na te gaan hoe ze daarop verder kunnen bouwen.